onsdag 15 februari 2012

Massage

Skrivbordsjobb gör sitt för stela axlar och massage är för mig en nödvändighet. Sedan flera år tillbaka går jag på massage en gång i månaden till två duktiga massörer (varannan gång). Vägen hit har varit lång och jag har testat många massörer innan jag blev nöjd.

Det viktigaste jag har lärt mig är att det är STOR skillnad på massör och massageterapeut. Jag är numera noga med att den jag går till har en riktig utbildning och inte bara har gått en eller två helgkurser.

Jag ska berätta om några stolpskott jag har stött på:

  • Jag ville boka en timmes halvkroppsmassage på ett spa i stan. Enligt hemsidan kunde man boka en timmes helkroppsmassage, så jag tänkte att det säkert går att ordna med en timmes halvkropp. Jag ringde upp och fick prata med ägarinnan. Hon snäste att det minsann inte gick för sig och sa att hon tyckte att min begäran var jättekonstig. Inte kunde man bara massera halva kroppen under en hel timme! Spaet gick i konkurs för ett år sedan. Jag är inte förvånad.

  • Jag gick till en välutbildad massageterapeut. Det hon hade i utbildning, saknade hon i lyhördhet. Jag sa till henne att jag endast ville ha massage på överkroppen och att jag ville behålla byxorna på. Det gick fint, sa hon. Men väl på massagebordet, drog hon ner mina byxor så långt att jag låg och visade hela baken. Jag förstår att hon måste komma åt svanken, men det innebär inte att jag behöver ligga naken. Jag kände mig fruktansvärt obekväm och gick aldrig till henne igen.

  • Den här händelsen slår allt. Maken till stolpskott har jag aldrig varit med om. Jag gick till en hudvårdssalong som erbjöd både ansiktsbehandling och massage. Inga konstigheter. Väl inne i behandlingsrummet, fanns det inget massagebord. Jag fick alltså ligga på "fåtöljen" med huvudet hängandes över kanten. Det var helt absurt. Massagen bestod i att hon gjorde cirkelrörelser över ryggen. Upp och ner. Fram och tillbaka. I en timme. Var tionde minut frågade hon om det var skönt. Med facit i hand, skulle jag ha gått därifrån illa kvickt och svarat "Nej, det är det inte!". Men svensk som jag är, låg jag kvar och genomled hela massagen i det tysta.

Jag är så glad över att jag har träffat två fantastiskt duktiga massörer. Jag ska aldrig mer låta stolpskott knåda min rygg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar