söndag 22 januari 2012

Spa

Jag använder ordet "spa" som ett vitt begrepp i den här bloggen. Det spelar ingen roll om det är en liten hudvårssdsalong eller en stor anläggning - jag drar alla över en kam. Och det är inte helt rätt.

På Språkrådets hemsida kan man läsa:

"Ordet spa har uppkommit efter namnet på den gamla kurorten Spa i Belgien. Det är ett nygammal ord i svenskan, som tidigare förekom som förled i sammansättningar. Det var länge bortglömt, men nu har det alltså dykt upp igen som beteckning för en hälsoinrättning med olika slags vattenkurer."

Jag använder alltså "spa" fel, men väljer ändå att fortsätta använda det som ett samlingsnamn. Ibland specificerar jag, ibland inte.

1 kommentar:

  1. Hej Lisa!
    Vilken trevlig blogg du har! OCh angående detta inlägg som jag nu svarar på, om definitionen av spa, gör jag lite likadant :-)
    Visst vet jag också om den "hårda definitionen" av spa men jag tänker mer "spaliv" och att allt som tangerar välmående och wellness kan fall under temat :-)
    Allt gott!

    SvaraRadera