torsdag 15 mars 2012

Torrschampo

En annan produkt jag är helt beroende av är torrschampo. Jag vågar knappt skriva det, men jag tvättar håret endast 1 gång i veckan. Jag duschar varje dag, men låter bli håret. Det började för ca 20 år sedan när jag och en väninna spenderade 2 veckor i hennes sommarhus. Då bestämde vi oss för att se hur länge vi stod ut med otvättat hår. De första dagarna löpte våra svall amok. Men efter en vecka var det som om håret anpassade sig till sin nya tillvaro och stabiliserade sig. Visst, det luktade unk, men det såg fint ut. Sedan dess har vi båda reducerat hårtvättandet till en, ibland två, gånger i veckan. Mitt hår mår jättebra och ser inte sunkigt ut redan dagen efter tvätt.

Min syster har kallat mig manisk, för det är fler saker jag gör/inte gör för att håret ska må bra:

  • Hårinpackning en gång i veckan.
  • Håret får självtorka efter tvätt. 
  • ALLTID värmeskydd vid ev. styling.
  • Minimalt med andra stylingprodukter. Endast hårpsray vid behov. 
  • Klippning och ev. hårkur på salong var tredje månad.
  • Ingen hårfärg eller slingning.

Min hårfärg är råttfärgat (eller cendré som jag sa när jag var yngre) med betoning på mörkt. Det råttfärgade ger håret en glänsande skiftning mot grått, vilket innebär att ev. grå hårstrån inte syns. Jag har inte sett några än i alla fall. Jag älskar min naturliga hårfärg.

Tillbaka till ämnet: torrschampo.

När håret börjar se sunkigt ut, räddar jag det med torrschampo. Det fungerar verkligen på mitt hår. Jag har testat olika märken och typer - spray, talk, billiga, dyra.

Det enda torrschampo som verkligen fungerar på mitt hår är märket Kisby i talkform. Hanterar man det rätt, är det är oslagbart. Håret ser jättefräscht ut. Tyvärr har de precis bytt behållare/flaska. Den nya flaskan har ingen kork, utan bara en förslutning ovanpå som inte sluter tätt. Den öppnar sig så fort man har stängt den. På så vis kan jag aldrig ta med flaskan utan att behöva lägga den i en plastpåse och riskera halva innehållet. Jag hoppas att de utvecklar förslutningen vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar