fredag 2 mars 2012

Spamat

Mig veterligen finns det ingenting som heter "spamat", men jag tänker skriva om det ändå. Jag menar inte mat man äter på spa, utan mat (eller förtäring) som för mig är förknippat med spa. Alltså, spa = välmående = Lisa för min själ.

Dryck
När det kommer till dryck, finns det inget som slår vatten. En utomordentlig törstsläckare, nyttigt och GOTT.

Kaffe är en klar silvermedaljör. Det ska vara kaffe av god kvalitet, gärna bryggt på färskmalda bönor. Inget socker, ibland lite mjölk. Cappuccino och latte ska göras med fet baristamjölk. Espresson ska vara liten, kraftfull och naggande god.

Vin kammar hem bronsplatsen. Jag förespråkar på intet sätt alkohol, men tycker att vin kan vara riktigt gott i rätt sammanhang. Det behöver inte vara dyrbara viner, däremot välkylda och gärna gjorda av ekologiska druvor.

Mat i alla dess former
Mat ska vara lustfyllt och oförknippat med måsten. Visst, en onsdagkväll efter jobbet har middagen en förmåga att bli slentrian, men man behöver inte slarva för det. Det hela handlar ju om vad man har hemma i skåpen när vardagen är stressig.

Spamat betyder att jag äter det jag mår bra av och att jag handlar med hjärtat, d.v.s. extra billigt kött eller kyckling i storpack går fetbort. Någon dag i månaden är däremot fet snabbmat ett måste. Attan, vad gott det kan vara. Jag brukar dock notera hur jag mår efteråt. Det är inte en sprudlande Lisa i språng att träna. Det är en dåsig Lisa i språng mot soffan. Den känslan säger allt.

Grönt är ett måste till varje rätt. Det låter präktigt, men jag kan inte hjälpa det. En måltid är inte komplett utan grönsaker. Helst röd paprika.

Frukost
Här är jag inte lika präktig. På vardagarna är jag en mästare på att slarva med frukosten. Det blir ofta en smoothie på språng. På helgerna kompenserar jag veckans slarv med gröt, ägg, frukt eller något annat gott.

Mellanmål
Frukt och frukt och frukt och frukt. Jag älskar frukt i alla dess former och har alltid så gjort. Ett halvt kilo om dagen, släng dig i väggen.

Efter träningen
Smoothie. En tacksam och god dryck.

Snacks och godis 
Det är också spamat. Den absolut bästa spasnacksen jag vet, står kvinnan/märket Renée Voltaire för. Jag älskar att botanisera bland Renée-hyllan och det är alltid lika spännande att testa nyheter. Jag har dock tre favoriter som jag alltid kniper åt mig när jag går förbi hyllan:

Lakrits
Chips
Kex

Jösses, vad sugen jag blev nu då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar