fredag 24 februari 2012

Hudvård

Jag har testat en del hudvårdsprodukter genom åren - billiga som dyra - och har kommit att älska den där lite naiva känslan av att just den här produkten fixar ALLT. Det gör den givetvis inte, men känslan finns där ändå. Jag har som regel att använda en produkt i ett år innan jag eventuellt byter. På så vis lär jag känna den och vet om det är något för mig.

Jag har bland annat testat:

Rosenserien - en produkt att lita på
Jag har använt produkter från Rosenserien i snart två år nu och är helt FAST. Så fast att jag är osäker på om jag någonsin kommer att byta igen. Produkterna ger ingen sensationell känsla och jag är inte så förtjust i doften, men det beror på att jag inte är så förtjust i rosendoft som sådan. Produkterna rengör och återfuktar precis som jag vill. De är dessutom prisvärda, ekologiska och inte testade på djur.  

Decléor - den väldoftande favoriten
Decléors produkter är en riktig "Lisa" för min själ. De känns lyxiga och jag är helt galet förtjust i den intensiva doften. Däremot är rengöringsmomenten många och det blir i längden kostsamt. Det är rengöring, ansiktsvatten, serum, dagkräm och nattkräm. Nu måste man inte köpa precis allt, men jag har en förmåga att gå all in och får skylla mig själv. Resultatet är godkänt, men den där riktiga wow-känslan saknas (förutom doften). Det som slutligen fick mig att byta från Decléor, var att märket inte fanns med på listan över märken som inte utför djurförsök.

Dermalogica - kliniskt rent 
Jag har nog aldrig haft så tråkig hy som under det år jag använde Dermalogicas produkter. Min teori är att de helt enkelt rengör för bra. Så bra att den kvissla som skulle ha visat sig om tre veckor, visar sig dagen efter. Jag har normalt ganska kvisselfritt ansikte, men inte då. Jag kände mig heller aldrig riktigt insmord efter krämen. Min hy var inte torr, snarare silkeslen, men den kändes torr när jag rörde ansiktet. Doften på produkterna gav en en klinisk känsla och var en blandning av desivon och askfat. Det måste inte dofta parfym, men vem vill tvätta ansiktet med desivon och askfat? Produkterna är inte testade på djur.

Bioline - en sammetslen dröm
Jag har inte använt produkter från Bioline under ett år, men måste ta med dem ändå. Produkterna från den serie jag suktar efter (reveilance), är bland de härligaste jag någonsin har testat. Jag fullkomligt älskar dem. Däremot kostar de så mycket att det blir löjligt. Jag unnar mig själv mycket, men där går min smärtgräns. Bioline finns heller inte med på listan över märken som inte utför djurförsök, vilket innebär att jag ändå inte hade fortsatt köpa dem, trots pris.

Du hittar listan över märken som inte är testade på djur här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar